Jak na pitný režim

voda-a-cup-of-water-904698_1280

 

Se zvyšujícími se teplotami a blížícím se létem se můžeme setkávat s problémem nedostatečného pitného režimu. Hodně práce, málo času, stres, fyzicky náročná činnost nebo hodně sportu a večer zjišťujete, že jste vlastně celý den pořádně nepili. Pociťovat můžete suchost v ústech, bolení hlavy, malátnost, zhoršenou výkonnost, nižší schopnost koncentrovat se a při dlouhodobějším nedostatku tekutin se může objevit také zácpa.


Voda je přitom nezbytný předpoklad pro vyspělý život v podobě, jak jej známe. Tělo každého z nás je tvořeno nejméně z poloviny právě vodou, u novorozenců tvoří dokonce až tři čtvrtiny. O významu pitného režimu svědčí i fakt, že bez vody jsme schopni přežít nanejvýš několik dní, zatímco bez stravy obvykle bez výraznějších potíží přežijeme i několik týdnů. I přesto však může nadbytečný přísun tekutin v některých případech uškodit. Voda je obsažena i v potravinách – uvádí se, že v průměru potravou pokrýváme kolem pětiny její denní poptávky.

Kolik tekutin na den je potřeba?

Obecně platí, že příjem tekutin by měl pokrýt ztrátu. Tekutiny ztrácíme nejen močí, ale též stolicí, potem a vydechovaným vzduchem. Výdej se přirozeně zvyšuje pobytem v teplém prostředí, při fyzické námaze a dále při horečce, průjmu, zvracení, event. může být i jedním z projevů některých závažnějších onemocnění, jakým je např. cukrovka. Nejčastěji se setkáváme s doporučením, že bychom měli v průměru každý den vypít 1,5-2 litry tekutin – mezi ty však není možné započítávat kávu, víno či tvrdý alkohol. Pro dospělého platí doporučení vypít denně 20-40 ml tekutin na každý kg tělesné hmotnosti, u dětí je potřeba přirozeně nižší – u dětí okolo jednoho roku jde cca o 1 litr tekutiny a s věkem se postupně zvyšuje. 

Na druhé straně naddměrný přísun tekutin (dokonce je znám termín akvaholismus = stav, kdy se člověk snaží vypít co nejvíce tekutin za den, a to i bez pocitu žízně) může být naopak i kontraproduktivní, a to zejména u osob s onemocněním ledvin nebo srdečně-cévního systému. Velmi orientačně o aktuálním stavu zásob vody v našem těle vypovídá množství a barva moči (tmavě žlutá barva = nízká hydratace). Je tu ještě jednodušší ukazatel – jednoduše máme pocit žízně. Bohužel malé děti a senioři tento pocit mít nemusí, a proto je třeba u nich podporovat pravidelný příjem tekutin a aktivně jim tekutiny nabízet.

jaké tekutiny bychom měli pít?

Za nejoptimálnější způsob dodání tekutin lze bez okolků označit konzumaci čisté vody – neobsahuje žádná aditiva, nedodává našemu tělu v danou chvíli žádné prázdné kalorie a mimo jiné nepodporuje tvorbu zubního plaku a kazu. Nezavrhujte ani vodu sycenou, která skýtá pocit výraznějšího osvěžení, byť někteří z nás ji mohou hůře snášet – obsahuje pouze navíc oxid uhličitý, tedy látku v našem organismu zcela přirozenou, která pro zdravého člověka v daném množství nepředstavuje žádné riziko.

Slazené nápoje sekundárně díky dodávce jednoduchých cukrů vedou k dalšímu pocitu žízně a jejich nadměrný přísun vede k nadváze a obezitě. Totéž se týká i rizika zvýšené kazivosti zubů, což ostatně platí i pro kyselé nápoje (např. ovocné šťávy), které mohou narušovat zubní sklovinu nebo vést ke zvýšené citlivosti krčků zubů. Některé nápoje mohou být bohaté na kofein, jehož zvýšená konzumace může paradoxně podporovat dehydrataci a pro děti nejsou vhodné vůbec.

co znamená rehydratace a kdy k ní dochází

Kromě vody je nezbytné v odpovídajícím množství přijímat i minerály, které přirozeně ztrácíme zejména močí a pocením, v horším případě pak při zvracení a průjmu. V takovém případě je namístě rehydratace zakládající se nejenom na obsahu vody, ale též na přívodu minerálů a sacharidů. Existují i komerčně dostupné přípravky, které jsou určeny právě k tomuto účelu a lze si je opatřit zejména v lékárnách. Závažnější stavy je pak třeba řešit podáváním tekutin nitrožilně za hospitalizace.

Jak předejít dehydrataci?

  • pít dostatečné množství tekutin - ideálně čisté vody
  • dospělý má průměrně vypít 20 - 40 ml tekutin na 1 kg své hmotnosti
  • děti od 1 roku zhruba 1 litr tekutiny za den a s věkem zvyšovat
  • doplňujte i minerály (formou minerálních vod a nebo iontových nápojů speciálně k tomu určených viz např. iontia prebio pro dospělé a děti od 3 let nebo oblíbený Kulíšek, jeho podávání je možné již od 1 týdne života dítěte),
  • naslouchejte svému tělu

 

Přejeme vám krásné léto!