Strava na podzim

Tak, jak se v přírodě mění roční období, mění se i požadavky našeho těla spjaté s výživou.  

Podzim se nám pomalu ale jistě hlásí chladným a sychravým počasím. Sluníčko se nám stále více schovává za mraky a to může mít negativní vliv na naši náladu i činorodost. Vyčerpávat nás mohou nejen každodenní pracovní povinnosti, ale i běžné starosti spojené s chodem domácnosti. Nejhorší ale je, když přepínání svých sil zkombinujeme s nedostatkem kvalitního odpočinku a spánku - to vše pak může vést k vyšší míře únavy až vyčerpání organismu.  

jak zatočit s podzimní únavou?

Pocitům únavy lze úspěšně čelit v případě, že si dopřejeme vyváženou stravu s dostatkem vitamínů, minerálů a také nenasycených mastných kyselin, které skvěle podpoří naši psychickou rovnováhu a následně i správnou funkci našeho nervového systému. Známou skutečností je, že vitamínů a minerálů míváme v naší běžné stravě spíše nedostatek, stejně, jako velmi prospěšných nenasycených mastných kyselin. Navíc, pokud jsme vystaveni vyšší míře stresu, musíme počítat s dalšími ztrátami cenných látek způsobených zvýšenou potřebou organismu, především ze skupiny vitamínů B, vitamínu C či hořčíku. Proto nás při jejich nedostatku mohou nemile zaskočit stavy s výraznou únavou, ztrátou vitality a celkovým vyčerpáním. Přitom zdravá a vyvážená strava je lékem na mnohé naše neduhy. Dbát se určitě vyplatí i na správný celkový režim s dostatkem kvalitního odpočinku a spánku. Díky těmto jednoduchým pravidlům budete fit a v pohodě celý podzim!

obohacení jídelníčku o kvalitní proteiny

Kvalitní proteiny jsou pro lidské zdraví velmi důležité. Dbát na jejich dostatečný přísun se nám vyplatí nejen ze zdravotních důvodů, ale také v případě pocitu hladu, protože nás skvěle zasytí. Proto v případě potřeby můžete sáhnout po koncentrovaném zdroji proteinů a váš běžný jídelníček obohatit např. o živočišné i rostlinné proteiny v podobě lahodných proteinových koktejlů Family in Diet nebo můžete zvolit novinku na českém trhu MyKETO a vybrat si z široké nabídky proteinových jídel a nápojů české výroby. 

správný start podzimního dne

Vedle pravidelného režimu se zkuste ve svém jídelníčku zaměřit na výběr takových potravin, které vás zahřejí. Nahraďte studený džus k snídani teplým čajem, např. v podobě bylinného čajového nápoje InThermo pro urychlení metabolismu, nebo si dopřejte novinku na českém trhu Proteinové kakao, které chutná jako ta nejlepší horká čokoláda, současně ale krásně zasytí a pomůže podpořit činnost mozku, např. soustředění a to zcela bez jakéhokoli přidaného cukru! Díky tomu jste lépe připraveni na pracovní den a děti na vyučování. Proteinové kakao rovněž dodává cenné vitamíny, které jsou potřebné pro správnou funkci imunitního systému.

Nezapomeňte, že snídat byste měli nejpozději hodinu po probuzení, jedině tak si správně nastartujete váš bazální metabolismus a v případě potřeby tím také urychlíte spalování tuků.  

Dbejte také na dostatečný příjem tekutin v průběhu celého dne. Dětem nabídněte osvědčené bio čaje se sníženým obsahem ovocných kyselin a velmi jemnou, příjemnou chutí ovoce a bylinek. Hned ráno si dopřejte teplou kaši, která vás prohřeje a zároveň vám dodá potřebnou energii, proteiny, vlákninu a živiny. Víte, že staří čínští mistři považovali kaše za nejlepší a nejzdravější způsob jak začít den? I v dnešní hektické době jsou kaše jako forma zdravé snídaně velmi populární. Kaše vás nejen prohřejí, ale i dostatečně zasytí a připraví na náročný den. Výborné jsou kaše ovesné, pohankové, vícezrnné či jáhlové. Stále populárnější jsou proteinové kaše, které si dopřejte zejména v případě, kdy chcete získat či si chcete udržet štíhlou linii. Vydatná proteinová kaše nejen výborně zasytí, ale také spolehlivě zažene chuť na sladké.

Dětem pro změnu nabídněte zdravé Kozí kaše,  které dětský jídelníček obohatí o taurin a další cenné látky pocházející ze zdravého kozího mléka a mimo jiné mohou podpořit nervový či imunitní systém dětí či pomoci regulovat proces trávení a působit například proti zácpě. Víte, že významnou látkou kozího mléka je vedle vápníku a celé řady minerálů a vitamínů aminokyselina tryptofan, nepostradatelná pro tvorbu serotoninu, hormonu štěstí a dobré nálady? A ten potřebujeme určitě všichni...

Na podzim si kaše nezapomeňte doplnit o ořechy či semínka, která jsou právě v tomto ročním období velice aktuální a celkově nám prospívají. Do svého jídelníčku zařaďte mandle, lískové či jiné oříšky, dýňová či chia semínka. 

Není na škodu si čas od času dopřát také třeba kostičku kvalitní hořké čokolády, která je bohatá na přírodní bioflavonoidy. Co už ale v pořádku určitě není a čeho bychom se měli zcela vyvarovat jsou sladkosti vyrobené ze sacharózy, fruktózy či s glukózofruktózovým sirupem. Určitě nechcete, aby vaše váha šla na podzim nahoru, nebo aby se vám zhoršila kvalita pleti či vaše tělo zbytečně přicházelo o cenné minerály, které tělo ztrácí během metabolismu cukrů.

jaké potraviny bychom měli na podzim zařadit do svého jídelníčku? 

Strava na podzimNa podzim si dopřejte kvalitní, ideálně tradiční tuzemské druhy ovoce a zeleniny. To platí v případě, že zrovna nedržíte keto dietu. V takovém případě se omezte na povolené druhy zeleniny a ovoce do jídelníčku zařaďte až ve fázi udržovací, nejlépe během dopoledne. Více informací o ketodietě naleznete např. na www.myketo.cz

Skvělé podzimní ovoce jsou maliny, pozdní jahody, švestky, jablka či kousek hrušky (ideálně se slupkou), velmi prospěšné je také avokádo. Ovoce jezte čerstvé, skvěle budou chutnat i kompoty např. se špetkou skořice či vanilky, které již není potřeba jakkoli doslazovat. Tyto druhy ovoce se výborně budou hodit také do domácích pečených čajů, do kterých můžete navíc přidat trochu šťávy z citronu. Dopřejte si také naředěné mošty z doma nasbíraného ovoce.

Zeleninu konzumujte v dostatečné míře, nejlépe čerstvou, zkuste ji rovněž podusit na másle, použít můžete např. ghí máslo. Má skvělou chuť a vašemu tělu prospěje. Dopřejte si domácí zeleninu ze zahrádky nebo z farmářských trhů. V kuchyni hojně využívejte cibuli a česnek. Do podzimního jídelníčku nezapomeňte zařadit dýně, které doplní vlákninu a vitamíny.

Jídla kořeňte jen mírně, ze zdravotního hlediska je velmi vhodná kurkuma. Používejte ji pokud možno co nejčastěji.

Z masa si dopřejte ryby, ideální jsou tučnější mořské druhy (losos, makrela), které jsou zdrojem omega 3 nenasycených mastných kyselin. Jíst bychom je měli celoročně alespoň 2x týdně. Omega 3 nenasycené mastné kyseliny nás chrání před některými civilizačními nemocemi, např. srdečně-cévními a pomáhají snižovat hladinu cholesterolu, rovněž posilují lidský imunitní systém. Na podzim si nezapomeňte dopřát kvalitní hovězí maso, případně i tučnější drůbež, např. kachnu či domácí kuře. Myslet bychom měli na vynikající přínos přes noc tažených vývarů, které jsou v chladných obdobích roku mimořádně vhodné a doplní nám mnoho potřebných látek do našeho jídelníčku. Za všechny si připomeňme nukleotidy, látky, které pomáhají posílit náš imunitní systém a protože podporují regeneraci organismu jsou vhodné i v době nachlazení či jiné nemoci. 

Pozor na přibírání na váze

Na podzim se naše tělo začíná pomalu připravovat na zimní čas a má tendenci energii získanou z potravy v co nejvyšší míře uchovat ve formě zásobního tuku, což pro nás není moc příjemná zpráva. Pomoci nám může třeba kvalitní keto dieta MyKETO. Na podzim si určitě dopřejte také dostatek pohybu, využijte slunečných dnů a teplého počasí k pobytu v přírodě či na zahrádce. Málokdo má vyloženě rád podzim. Přitom podzim je ideální doba během které můžeme načerpat před dlouhou zimou dostatek vitamínů a minerálů, to vše ideálně bez zbytečného zatížení nadbytečnými kilogramy a prázdnými kaloriemi z nevhodně sestaveného jídelníčku. 

Přejeme vám krásný podzim!

Team GOLDIM