Stravování dle ročních období: PODZIM

podzim-stravovani-kolaz

 

Stejně, jako se v přírodě mění roční období, mění se i požadavky našeho těla na výživu. Umíte správně naslouchat svému tělu a jeho potřebám? 

 

Podzim se nám pomalu ale jistě hlásí. Po parném létu si nyní budeme muset opět zvyknout na chladné a studené počasí. Sluníčko jen občasně vykukující zpoza mraků může být příčinou naší zhoršené nálady a snížené činorodosti. Co nás může vyčerpávat, jsou především opakující se pracovní i domácí povinnosti. Můžeme se cítit unaveně a být mrzutí. Velmi nebezpečné může být to, pokud zkombinujeme přepínání svých sil s nedostatkem spánku a odpočinku. To může postupně vést k vyčerpání sil organismu, oslabení jeho obranyschopnosti a tím také k vyšší náchylnosti k nemocím.  

podzimní únava je tu. jak s ní zatočit?

Únavě a s ní spojeným pocitům ospalosti a nevýkonnosti lze úspěšně čelit maximálně vyváženou stravou s dostatkem vitamínů, minerálů a také nenasycených mastných kyselin. Zní to možná jako klišé, ale pokud se skutečně budete stravovat dobře, sami na sobě brzy zaznamenáte velké změny k lepšímu.

Nenasycené mastné kyseliny omega-3 například dokáží podpořit duševní rovnováhu i správnou funkci mozku a  nervů, což ocení prakticky každý z nás od školáčků, až po duševně pracující a seniory. 

Málo pestrým jídelníčkem chudým na ovoce a zeleninu si můžeme způsobit sezónní nedostatek vitamínů a minerálů. Pro zvládnutí vyšší míry stresu, který můžeme pociťovat po návratu z letní dovolené, obohaťte svůj jídelníček především o vitamíny ze skupiny B, vitamín C a z minerálů o hořčík. Předejdete tak možným projevům jejich nedostatku, kterými bývá únava, ztráta vitality a celkové vyčerpání.

Zdravá a vyvážená strava je lékem na mnohé naše neduhy, jak pravil řecký lékař a filosof Hippokrates. Dbejte také na správný celkový režim s dostatkem kvalitního odpočinku a spánku. Díky těmto jednoduchým pravidlům se budete cítit fit a v pohodě zvládnete celý podzim!

obohacení jídelníčku o cenné proteiny

Tzv. plnohodnotné bílkoviny jsou pro lidské zdraví mimořádně důležité. Dbát na jejich dostatečný přísun se vyplatí nejen ze zdravotních důvodů, proteiny rovněž dokáží na dlouho zasytit a zahnat pocit hladu. To ocení zejména ti, kdo drží redukční diety. V případě potřeby sáhněte po koncentrovaném zdroji proteinů a obohaťte jím váš běžný jídelníček. Vyzkoušet můžete např. novinku na českém trhu MyKETO a vybrat si proteinový koktejl, některou z oblíbených proteinových kaší či třeba slaných proteinových jídel, omelet či bramboráčků.  

Aktivní start do podzimního dne

Vedle pravidelného režimu se zkuste ve svém jídelníčku zaměřit na výběr takových potravin, které vás zahřejí. Studený džus k snídani nahraďte teplým čajem, příkladem kvalitního a navíc bioaktivního bylinného čaje je InThermo, nebo si dopřejte novinku na českém trhu Proteinové kakao, které chutná jako luxusní horká čokoláda, přitom je bez jakéhokoli přidaného cukru. Proteinové kakao vás současně také krásně zasytí a díky MCT olejům z kokosu pomůže podpořit mozek. Zároveň vám dodá kolagen, cenné vitamíny, včetně vitamínu D, kterého máme největší nedostatek především v podzimních a zimních měsících, což souvisí s nedostatkem slunečního svitu. 

Pro aktivaci vašeho metabolismu snídejte hned ráno, časně po probuzení. Snídat je nejvhodnější nejpozději do hodiny od probuzení, čímž udržíte svůj bazální (základní) metabolismus na vyšší úrovni energetického výdeje a předejdete velmi častému a přitom nežádoucímu zpomalenému, rozumějte "línému metabolismu".  

Hledáte zdravou a přitom rychlou snídani?

Teplá kaše vás po ránu pěkně prohřeje a zároveň dodá potřebnou energii, proteiny, vlákninu a živiny. Proteinová kaše vás spolehlivě zasytí a zažene chuť na sladké. Víte, že staří čínští mistři považovali kaši za nejlepší a nejzdravější způsob, jak aktivně začít den? Také v dnešní hektické době jsou kaše velice oblíbené. Nutričně vyvážené kaše nejen po ránu krásně prohřejí, zároveň dostatečně zasytí a svým složením připraví tělo na náročný den. Z obilninových kaší jsou vhodné kaše ovesné, pohankové (dodávají cenný bioflavonoid rutin), vícezrnné či jáhlové. 

Malým či starším dětem pro změnu nabídněte zdravé a velmi výživné Kozí kaše. Dětský jídelníček obohatí o taurin a další cenné látky ze zdravého a lehkou stravitelností proslulého kozího mléka. Uvádí se, že složky kozího mléka mohou přirozenou cestou podpořit nervový systém dětí (připomeňme si, že mnoho dětí v současnosti trpí poruchami pozornosti, tzv. ADHD), kozí mléko ale příznivě působí i např. při regulaci trávení, což je důležité u dětí, které trpí zácpou či nadýmáním. 

Vraťtme se ještě na chvíli k taurinu, o kterém panují zkreslené představy a možná i jisté obavy. Ve skutečnosti je to látka pro lidský organismus nesmírně důležitá a jak popisuje ve své práci např. Wu Jy*, taurin vykazuje pozitivní působení na řadu buněčných funkcí, včetně jeho ústřední role jako neurotransmiteru. Taurin je rovněž nezbytný při správném vývoji a funkci centrálního nervového systému u dětí, udržování normálních struktur buněčných membrán, regulaci transportu vápníku apod. Taurin je tedy pro lidské tělo látka nesmírně důležitá a cenná, protože funguje jako osmotikum, významný neuromodulátor a neuroprotektivum. 

 

Dejte si kozí mléko a mějte dobrou náladu! 

Víte, že významnou složkou kozího mléka je vedle vápníku a celé řady minerálů a vitamínů také aminokyselina tryptofan, nepostradatelná pro tvorbu serotoninu, hormonu štěstí a dobré nálady? A ten potřebujeme určitě všichni...Kozí mléko zakoupíte přímo na kozích farmách nebo v prodejnách zdravé výživy, mít po ruce se jednoznačně vyplatí také sušené kozí mléko od GOLDIM, které si zachovává veškeré benefity kozího mléka a skvěle se uplatní jak v teplé, tak i studené kuchyni. 

Pochutnejte si na kvalitní hořké čokoládě, zařaďte  ořechy a semínka! 

Na podzim nezapomeňte svůj jídelníček doplnit o ořechy či semínka, která jsou právě v tomto ročním období velice aktuální a celkově nám prospívají. Do svého jídelníčku zařaďte mandle, lískové či jiné oříšky, dýňová či superpotravinu, chia semínka. 

Jestli vás honí mlsná, dopřejte si čas od času kostičku kvalitní hořké čokolády či proteinové čokolády, zažene u vás chutě na sladké a dodá cenné bioflavonoidy. Naopak se snažte zcela vyvarovat běžným cukrovinkám a sladkostem. Přece nechcete, aby vaše váha šla na podzim nahoru! 

na podzim si dejte Pozor na přibývající kila

Na podzim se naše tělo začíná pomalu připravovat na zimu, typická je tendence energii získanou z potravy uschovat v co nejvyšší míře ve formě zásobního tuku. To pro mnohé z nás sice není příliš příjemná zpráva, ale určitě je řešitelná. Zkuste neusnout na vavřínech a zařazujte méně kaloricky vydatná jídla včetně vyvážených jídel proteinových a dbejte i na dostatek aktivního pohybu. Využijte slunečných dnů a teplého počasí k pobytu v přírodě či na zahrádce.

sezónní ovoce vám přijde na podzim k chuti

Skvělým příkladem podzimního ovoce jsou maliny, pozdní jahody, švestky, jablka či hrušky (samozřejmě nejlépe se slupkou!), pro tělo velmi prospěšné je také avokádo. Ovoce jezte čerstvé, dobře chutnat ale budou také tradiční kompoty, do kterých přidejte špetku skořice a vanilky, naopak zkuste letos připravit kompoty zcela bez cukru! Tyto druhy ovoce se budou výborně hodit také do domácích pečených čajů, které dochutíte šťávou z citronu. Mošty chutnají skvěle a naředěné jsou dobrým tipem na zpestření podzimního pitného režimu. Zkuste si je připravit sami z ovoce nasbíraného na vaší zahradě.

dbejte na přívod zeleniny, zařaďte do jídelníčku cibuli, česnek a tradiční dýně

Zeleninu konzumujte v dostatečné míře, nejlépe čerstvou. Vhodnou technologickou úpravou je také dušení, použít můžete např. ghí máslo. Zelenina má skvělou chuť a vašemu tělu prospěje. Přednost dejte domácí zelenině ze zahrádky nebo z farmářských trhů. K vaření hojně používejte cibuli a nezapomínejte ani na česnek. Do podzimního jídelníčku zařazujte tradiční dýně, které doplní vašemu tělu nezbytnou vlákninu a vitamíny.

druhy masa vhodné do podzimního jídelníčku

Z masa si podobně jako v létě dopřávejte ryby, ideální jsou tučnější mořské druhy (losos, makrela). Jezte je 2× týdně. Dodají vám omega 3 nenasycené mastné kyseliny, které zvyšují ochranu před vážnými civilizačními nemocemi včetně nemocí srdce a cév. Na podzim si nezapomeňte dopřát kvalitní hovězí maso, případně i tučnější druhy drůbeže, ideálně "ze dvora". Na podzim určitě přijdou vhod také přes noc tažené vývary. Doplní mnoho potřebných látek, především však nukleotidy, které pomáhají pa jeho regeneraci. Už naše babičky je doporučovali při nachlazení či jiné nemoci.  

Zamilujte si podzim. Jak? Nevnímejte ho jako konec něčeho, ale jako nový začátek! 

Málokdo má rád podzim. Přitom právě podzim je ideální doba, během které můžeme načerpat před dlouhou zimou dostatek živin, vitamínů a minerálů, to vše ideálně bez zbytečného zatížení nadbytečnými kily a prázdnými kaloriemi. Dbejte na své zdraví a vyvarujte se chyb z nevhodně sestaveného jídelníčku. Podzim můžete vnímat také jako nový začátek např. pro hubnutí. Jestli do hubnutí máte chuť, jednoduše se pusťte do toho, třeba s pomocí ryze české proteinové diety MyKETO

 

Přejeme vám krásný podzim!

logo_nase_mleko_1200x1200

*Wu JY, Prentice H.: Role of taurine in the central nervous system. J Biomed Sci. 2010 Aug 24;17 Suppl 1)